Det hele blusset opp veldig i forkant av finalen for kort tid siden. Før finalen var avgjort og publikumsstemmene talt opp, så gikk plateselskapet ut med reklame for vinneren av X Factor sin nye CD. Det var bare et problem. Nemlig at vinneren ikke var blitt kåret enda. Men det viste seg at det ikke var noen grunn til bekymring. Til tross for at publikumsstemmene ikke var talt opp og finalesangen ikke var fremført, så vant artisten Louisa Johnson slik at de slapp å endre reklamen sin. Artisten gikk også ut selv med reklame for seiers-CD`en på Twitter før finalen.
I tilegg viser det seg i ettertid at publikum fikk delt ut små fakler som de kunne bruke under fremføringen til denne artisten for å skape gode TV-bilder og god stemning. Men for den andre artisten ble de ikke delt ut noe som helst. Det reageres også på at sangene de to finalistene fikk tildelt før finalen var mer eller mindre håndplukket Johnson, mens valget for den andre artisten ble noe som slett ikke passet stemmen eller stilen.
Twitter koker altså i England. Spørsmålet er om det samme har skjedd i andre land og om dette er vanlig praksis.