Mobilutvikling i iGaming industrien

Samfunnet blir mer og mer mobilt og forbrukerne skriker etter enkle og brukervennlige løsninger. Enten det er snakk om digital handlelister, strømmetjenester tilgjengelig i offline modus eller mobil betaling i kassen på dagligvarebutikken: Behovet for mobile løsninger er større enn aldri før, og dette har iGaming industrien fått med seg.

I dag kan det meste gjøres fra mobilen. Nettsurfing har i stor grad blitt en aktivitet som gjøres fra mobile enheter. Vi leser artikler fra Click24.no direkte fra mobilen, ser på Netflix fra nettbrettet og bruker ofte begge deler til å høre på lydbok. Behovet for mobile løsninger har nå også strukket seg til nettspilling.

iGaming, nettspilling og gambling er en industri preget av mye konkurranse. Aktørene er mange, og de kjemper alle om å vinne over nye spillere. Bonuser, godt spillutvalg og tilgjengelig kundeservice er ikke lenger en markedstaktikk, men et krav. Nå er det i høy grad enklere og mobile løsninger som trekker nye spillere til registreringsknappen.

Mobilcasino

I starten var det ikke mulig å spille på nettcasino uten å laste ned en ekstra programvare på PC-en. Deretter begynte det å bli mulig å spille direkte fra nettleseren på mobile enheter. Nå ønsker forbrukere seg applikasjoner med et godt brukergrensesnitt, hurtig spill, enkle betalingstjenester og innlogging med fingeravtrykk.

For å dekke dette behovet har flere nettcasinoer startet med digitalisering og utvikling av mobile applikasjoner. Til og med spillprodusentene har fått med seg viktigheten med optimaliserte spill, og nå lages det ikke lenger automater som ikke er kompatible med iOS og Android enheter.

Det er spennende å følge med hvordan nettcasinoer løser behovet for applikasjoner. Noen velger å gjøre hele casinoet om til en app, ved å fjerne gamle utdaterte automater som ikke er kompatible med mobile operativsystem. Andre lager unike apper for ulike spillkategorier: Her er jackpot- og betting-apper et godt eksempel.

Mobile betalingstjenester

Som sagt er det ikke bare spillingen som skal være mobil. Forbrukere er lei av å taste inn kontonummer, bruke bankID og andre tungvinte metoder for å gjøre innskudd. Mobile betalingsløsninger har sine utfordringer når det gjelder nettcasinoer, men det er likevel et stort behov for dem.

Vi ser allerede at noen selskaper har startet utviklingen av mobile betalingsløsninger for nettcasinoer. Utfordringen er dog restriksjoner på tvers av landegrenser. Det blir spennende å følge med på hvordan iGaming industrien skal dekke behovet for enklere og raskere betalingsmetoder i fremtiden, og vi følger nøye med i utviklingen.

Hvorfor ønsker forbrukere mobilløsninger?

Et enkelt svar kan være brukervennlighet og tilgjengelighet. Nå er det ikke like vanlig å sitte med datamaskinen når en surfer på nett, det aller meste kan gjøres direkte på mobilen. Netthandel er et godt eksempel på en industri som har blitt kraftig påvirket av forbrukerens behov for mobile løsninger.

Nå kan vi betale regninger direkte fra mobilen, handle dagligvarer og annet på nett, se på strømmetjenester fra nettbrett og sende e-poster mens vi er på tur i skogen. Det er denne tilgjengeligheten forbrukerne har gjort seg vandt til, og derfor må industrier som iGaming følge med for å holde seg relevant. Vi gleder oss til å følge med på den videre utviklingen, og se hvordan iGaming løser mobile opplevelser for sine spillere.