Fordelen ved å handle på nett

Internett gjør det mulig. Du sitter komfortabelt hjemme på sofaen, henter fram dataen, mobilen eller nettbrettet, åpner nettleser eller app og skanner nettet for gode tilbud. Om enn det er klær, bøker, dagligvarer, elektronikk eller medisiner – nettbutikker har høykonjunktur og fordelene er mange. Forbrukere kan handle uavhengig av butikkens åpningstid, fort finne det beste tilbud og få varene sendt hjem til seg. En av grunnene til at nettbutikker ofte kan tilby lavere priser enn respektive fysiske butikker, er uten tvil lavere månedlige omkostninger. Mens en fysisk butikk har store utgifter når det gjelder leie og personale, trenger nettbutikker ofte ikke noen fysisk butikk og har derfor heller ikke helt så mange ansatte som skal lønnes. Selvsagt skal en nettbutikk også har folk ansatt for håndtering av frakt og regnskap, men den kan vanligvis klare seg med betydelig færre ansatte. I butikken gjelder fortsatt det gamle prinsippet: “Et hav av varer selger mer”. Dette betyr at det alltid må være en relativt stor mengde varer i hyllene for å kunne omsette mye. Undersøkelse viser at folk kun kjøper mye, når hyllene er fulle. Og på bakgrunn av dette grunnlag øker også den døde kapitalen drastisk. En nettbutikk har derimot bare så mye på lager som nødvendig, og en god presentasjon av varen er nok til å få folk til å handle på nettsiden. Med en nettbutikk kan du praktisk talt øke din egen rekkevidde til hele landet – eller til og med verden over. Hvis nettbutikken kombinerer innovative produkter med en ren online markedsføringsstrategi, når denne automatisk betydelig større salgsmarkeder enn en fysisk butikk noen gang kan.

Flere velger netthandel

Statistikker fra Statistisk Sentralbyrå viser, at fler og fler velger å handle på nett framfor å handle i lokale butikker. Dette har blant annet noe å gjøre med korona pandemien vi fortsatt sliter med verden over. Vi har fått å vite, at vi skal prøve å holde oss innendørs så mye som mulig, unngå store menneskemengder og begrense omgangskretsen til få individer. Folk er redde for å bli smittet med Covid-19 og dette sees også i det stigende antall i netthandel. Netthandelen har en historisk vekst med rekordomsetninger i 2020, hvor den i 2.kvartal økte med 54 prosent i Norden, sammenlignet med samme periode i forrige år. Det er relativt lik andel i alle aldergrupper opp til 54 år som har handlet på nett det siste året. Siden det for første gang ble samlet inn data om nordmenns handlevaner på nett i 2009, har det vært en jevn stigning fra 67 til 80 prosent og det anslås at netthandelen vil øke med i overkant av 10 prosent frem til 2030. Har billetter til arrangementer, konserter og reiser vært blant nordmenns handlefavoritter opp til korona pandemien, handler forbrukerne nå stadig flere fysiske varer på nett. Salget av klær, sko, varer innenfor skjønnhet og elektronikk har økt kraftig. Men også varer som snus kan med fordel kjøpes på nett. Nettbutikker som Snusdirect har et større utvalg og kan tilby varen billigere enn din lokale butikk, samtidig med at du kan få levert pakken direkte hjem. I tider hvor vi skal beskytte oss selv og hverandre, og ta de nødvendige forhåndsreglene for å redusere spredningen av coronaviruset, er det å handle på nett kanskje heller ingen så dum ide.