torsdag, januar 27, 2022
HjemAnbefalteSlik påvirker nye reguleringer affiliate markedsføringen din

Slik påvirker nye reguleringer affiliate markedsføringen din

Affiliate marketing har blitt en populær strategi for både produsenter og sammenligningstjenester på nett. Dette er spesielt aktuelt når det kommer til produktanmeldelser og sammenligningstjenester av nettspill. Imidlertid betyr dette også at det er nettopp denne bransjen som kommer til å møte de største endringene når eventuelle reguleringer finner sted.

Hensikten med reguleringen er at man enklere skal kunne skille mellom betalt innhold og dokumentert journalistikk hos de seriøse aktørene. Dette er et tiltak som skal gjøre det enklere for spillere og forbrukere å skille mellom gode og dårlige kilder på nett. I en bransje som omsetter for milliarder hvert år vil dette ha potensielt stor påvirkningskraft.

Hvordan påvirker dette forbrukeren?

Tidligere har det vært lite reguleringer for hvordan selskaper kan promotere innhold på nett. Dette har ført til at det blir stadig vanskeligere å skille useriøse aktører fra de sikre betting sider som opprettholder høye redaksjonelle standarder. Ettersom hensikten vil være å styrke forbrukerne i et uoversiktelig marked vil det være viktig å gå gjennom samtlige sammenligningstjenester og sørge for at de opprettholder redaksjonelle standarder.

Når det kommer til nettcasinoer og pengespill vil dette blant annet bety at man kan kun promotere selskaper med gyldig lisens, at omfattende testing og veiledning foreligger før man anbefaler en side, samt at det står seriøse aktører bak siden med forsvarlig erfaring.

Dette kan konsekvensene bli

Affiliate marketing har lenge vært en viktig inntektskilde for små og store nettsider, blogger og influencere. Imidlertid kan en innstramming i regelverket knyttet til affiliate marketing raskt sette en stopper for denne lukrative inntekten som mange har i dag. Dette kan gjøre at vi får langt færre sider og dermed et dårligere datagrunnlag når man skal sammenligne forskjellige tjenester.

Enkelt forklart vil dette da ha motsatt effekt av det som er ønskelig med de økte reguleringene, ved at forbrukerne tvert imot får dårligere datagrunnlag å gjøre sine valg på. På denne måten vil man også løpe risikoen av at man kun får noen få dominante aktører på markedet som dermed kan styre hele kundeflyten til de sidene som kompenserer dem best.

Slik kan selskapene forberede seg

En av de viktigste hensiktene med de nye reguleringene er at det skal bli langt enklere å vite hvem som står bak en nettside. Dermed er dagene for anonymt innhold og promotering i stor grad over. For at nye aktører skal samsvare med retningslinjene vil det være nødvendig med detaljer knyttet til hvem som eier nettsiden, hvem som har skrevet innholdet og med hvilke kilder det aktuelle innholdet er produsert.

Veien videre

I en hverdag som stadig digitaliserer ytterligere er det ingen overraskelse at det kommer nye restriksjoner for hvordan markedsføring på disse flatene skal foregå. Imidlertid kan det være flere hinder i veien ettersom bransjen selv ofte ligger flere trinn foran regulerende myndigheter og det er dermed viktig at man får en åpen dialog for hvordan veien videre skal se ut. Dette vil komme både forbrukere og profesjonelle aktører til gode ved at man får klare retningslinjer og standarder som er enkle å følge.

RELATERTE ARTIKLER

Mest populær